KPI

Wat is een KPI (Key Performance Indicator)?

De Key Performance Indicators (KPI's) hebben een signalerende functie en geven inzicht. Het zijn die indicatoren die aangeven of het gewenste prestatieniveau van je Kritische Succes Factoren zal worden bereikt. Of dat het behalen van het gewenste prestatieniveau in gevaar is.

Voor iedere KPI moet een norm worden gesteld. Deze norm moet ambitieus en haalbaar zijn. De genormeerde KPI's vormen samen de voornaamste meetbare doelstellingen van je organisatie.

Met de informatie die KPI's geven kan de ontwikkeling van de organisatie als geheel worden gevolgd. Bijvoorbeeld in vergelijking met het verleden en/of in vergelijking met de concurrentie. Daarnaast kun je deze informatie gebruiken om voorspellingen mee te doen, door de resultaten te extrapoleren richting de toekomst.

In de praktijk zien we dat de meest gemeten KPI's varianten zijn van een beperkt aantal indicatoren. Bijvoorbeeld voor de KSF 'Klanttevredenheid' zie je vaak (varianten van) de KPI's 'aantal klachten', 'snelheid waarmee een klacht wordt afgehandeld', 'snelheid waarmee een klant antwoord krijgt op vragen aan de helpdesk' etcetera.

Doel bepalen, plan maken en aan de slag

Doel bepalen, plan maken en aan de slag. Spreekt dat je aan? Start dan nu geheel kosteloos jouw route naar groei en succes. We geven je 14 dagen de tijd om onze gestructureerde Route ICR aanpak te ervaren. Van stappenplan en e-learning tot samenwerking en verbeterplan. En je zit nergens aan vast!

Lees ook Succesvol ondernemen kun je leren.

Reactie plaatsen