Zaai vertrouwen, oogst vertrouwen

Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR

Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.

Vandaag tip 2: “Een team is meer dan de som der delen en wederzijds vertrouwen staat aan de basis van samenwerking: als anderen op jou kunnen rekenen en jij op hen groeit het wederzijdse vertrouwen”

Als je succesvol wilt groeien met je bedrijf, moet de nadruk in de uitvoering liggen op een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. Met teamintuïtie bereik je dat. En om teamintuïtie te ontwikkelen is vertrouwen onmisbaar. De basis voor vertrouwen ligt in het scheppen van wederzijdse verwachtingen en het op basis daarvan inrichten van de organisatie. Daarmee zeggen we eigenlijk dat vertrouwen een leiderschap risico is. Met andere woorden indien ik als medewerker geen vertrouwen heb in mijn leider, dat is de ondernemer, dan gaat dat ten koste van de prestaties van ons bedrijf.

Aandacht hebben voor vertrouwen is daarom een belangrijke voorwaarde om succesvolle relaties te hebben en behouden. Maar hoe werk je aan vertrouwen? Wijkt de aanpak in je privé omgeving af van hoe je dit in je zakelijke omgeving zou moeten aanpakken? En is vertrouwen gebaseerd op intenties of op daadwerkelijk handelen?

Wederzijds vertrouwen afhankelijk van cultuur

We weten allemaal, dat vertrouwen onder andere is gebaseerd op waarnemingen. En aangezien een uiting van de één leidt tot een waarneming bij de ander, betekent dit dat uitingen het vertrouwen beïnvloeden. Want als mens nemen we uitingen waar en die kunnen positief of negatief zijn. Bewust omgaan met het effect dat een uiting heeft op het vertrouwen kan en zal dus zeker vruchten afwerpen.

We kunnen deze lijn doortrekken naar de wijze waarop de interne organisatie is ingericht. Maar ook naar de wijze waarop de interne organisatie omgaat met vraagstukken. Dan bevinden we ons dus in de omgeving waar de uitingen vandaan komen. En hebben we de wijze waarop we de organisatie inrichten niet zelf in de hand? Hebben we bovendien niet veel invloed op de cultuur in ons bedrijf?

Zo zien we, dat we eigenlijk zelf het stuur in handen hebben om bewust te werken aan het door het team (de medewerkers), de klanten en de leveranciers gepercipieerde vertrouwen. Daarmee is het ook duidelijk, dat het kweken van vertrouwen niet enkel zit in het correct opleveren van de eindproducten, maar juist ook in de weg ernaartoe. Het heeft dus doorlopend aandacht nodig.

Zorg daarom dat de gehele procesgang in je bedrijf is ingericht op het afgeven van positieve signalen: alles in één keer goed doen dus! De kans dat dán het vertrouwen wordt geschaad wordt daarmee beperkt. Wederzijds vertrouwen staat aan de basis van samenwerking. Als anderen op jou kunnen rekenen en jij op hen groeit het wederzijdse vertrouwen. En dat is de basis om teamintuïtie te ontwikkelen. Het versterkt daarnaast ook het werkplezier en dat willen we toch allemaal!

Vraag: Hoe sterk is het wederzijds vertrouwen binnen jouw bedrijf?

Over de schrijver
As a highly experienced business coach and finance expert, Paul is currently primarily active as a software entrepreneur. Entrepreneurs take risks and are incredibly important to our economy. Unfortunately, a good work-life balance is often lacking. This is exactly why Paul is driven to have a positive impact on the lives of entrepreneurs and contribute to their succes. Paul is founder of ICR Online Business Software and also the author of the entrepreneurial book 'Unlock Your Path to Sustainable Growth!'. "My passion is making seemingly unattainable goals achievable, with a well-thought-out structure and organization. Not just for myself, but especially for others. The thrill of accomplishing the impossible is priceless!" Paul has tens of thousands of hours of experience in the business world, with a background as an entrepreneur, business coach, interim manager, and even as a former chartered accountant at the start of his professional career.. His focus has always been on effectively and efficiently achieving challenging goals: in other words, being successful by being in control throughout the process from real ambition to results. All of this only works by thinking, planning, and acting from a goal-oriented structure. Knowledge and experience in this area were lacking within the SME sector, and well-thought-out solutions were not available. That's why Paul decided to create this himself. In many SME companies, the 'delusion of the day' reigns. As a result, entrepreneurs are not in Control when it comes to achieving goals. Let alone challenging goals. As a result, they do not realize their real ambition. Worse still, for many, that ambition is not even crystal clear. And how can you work goal-oriented without having a real goal? Logically, there can be no balance between work and private life. And no balance means no peace. So the ICR software helps entrepreneurs and teams to be in Control in the entire process from ambition to result. With the ICR "InControlRating" of your company as a growth compass. Very clear and handy to know how your company is doing via 1 number. So that you know whether you will achieve your goals and be successful from this starting point. And if the score is disappointing, then you also know what you need to work on to improve. The ICR approach does not work like a magic wand, but is an all-encompassing management methodology. With the right implementation you achieve unprecedented results. And so you work step by step on a better balance in your life, you feel good about yourself and you have a positive mindset!
Reactie plaatsen