Vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap

Vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap

MKB governance is voor de meeste MKB bedrijven een ‘ver van mijn bed show’. Maatregelen van goed bestuur zijn met andere woorden (nog) geen onderdeel van de dagelijkse praktijk. Vooral explosieve groei en/of eisen van buitenaf, bijvoorbeeld van een externe financier, vormen tot op heden aanleiding om dit te veranderen. Met name om kans op en impact van risico’s beheersbaar te maken. Vreemd eigenlijk, want in de basis wil iedere ondernemer succesvol zijn en al zeker niet falen. Daarmee is MKB governance dus eigenlijk relevant voor iedere ondernemer: het gaat namelijk over het grip hebben op het realiseren van de ondernemersambitie. En daar komt nogal wat bij kijken. De komende tijd besteden wij daarom volop aandacht aan dit onontgonnen gebied in ondernemersland.

Vandaag deelt Route ICR het eerste artikel uit de reeks ‘Invulling MKB governance in de praktijk’. 

Vijf misvattingen over succesvol ondernemerschap

Amsterdam, 15 juli 2021 – Ondernemen is simpel. Maar het moeilijkste wat er is, is simpel ondernemen. Maar waarom dan? Laten we het daar de komende tijd eens over gaan hebben. En tevens kijken hoe dat probleem kan worden opgelost. Vandaag deelt Route ICR het eerste artikel uit de reeks ‘Invulling MKB governance in de praktijk’.

Er zijn nogal wat misvattingen over ondernemerschap. En vooral over succesvolle invulling daarvan. Laten we kijken naar de vijf meest in het oog springende misvattingen. Die op zichzelf maar vooral in onderlinge samenhang bepalend zijn voor succes.

Misvatting (1) Ik heb geen glasheldere ondernemersambitie nodig om succesvol te zijn

Om doelgericht te kunnen sturen heb je logischerwijs een doel nodig. Voor ondernemers is het ultieme doel gelijk aan hun ondernemersambitie. Daarmee is het tevens het vertrekpunt voor sturing en beheersing. Ofwel richting geven aan en grip hebben op de uitvoering.

Misvatting (2) Ik moet overal ja op zeggen, alles pakken wat voorbij komt

Het is misschien verleidelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Maar het helpt niet om de juiste focus te creëren. En daardoor is het haast onmogelijk om tot effectieve en efficiënte processen te komen in je bedrijf. En dat voel je op vele vlakken, maar het hardste in je portemonnaie. Keuzes maken dus. ‘Nee’ is ook een woord.

Misvatting (3) Ik hoef geen strakke rapportages te gebruiken, mijn banksaldo checken is genoeg

Meten is weten. Dat is geen loos zinnetje, maar bittere ernst. Je banksaldo is natuurlijk wel belangrijk, maar geeft maar beperkte informatie. Het is eigenlijk de sluitpost van de prestaties van je bedrijf. De totstandkoming van de prestaties zijn daardoor echter niet zichtbaar. Daardoor kun je er niet op sturen en zijn processen niet beheersbaar.

Misvatting (4) Verwachtingen managen in mijn team is zonde van de tijd

In veel organisaties is er sprake van een verwachtingskloof tussen directiekamer en werkvloer. Hierdoor is er in even zovele organisaties veel verbeterpotentieel. Het leveren van topprestaties vraagt om een topteam met een hoogontwikkelde teamintuïtie. Het managen van verwachtingen is daarbij een heel belangrijk aspect.

Misvatting (5) Ons bedrijf heeft geen strategie nodig, want we zijn maar klein

Ook als je weinig medewerkers hebt, heb je meer kans op succes als je een strategie volgt. En bij het volgen van een strategie, is focus weer enorm belangrijk. Maar om een strategie te kunnen volgen, moet je dus eerst zorgen dat je er een hebt.

Helaas geldt voor veel ondernemers dat zij de kennis en vaardigheden missen om de genoemde misvattingen voortvarend op te pakken. Mooie aanknopingspunten dus om invulling te geven aan MKB governance in de praktijk!

Over de schrijver
Ondernemers steken hun nek uit en zijn ontzettend belangrijk voor onze economie. Helaas ontbreekt hierbij te vaak een goede balans tussen werk en privéleven. Precies dat zorgt ervoor dat Paul Joore zeer gedreven is om een positieve impact te hebben op het leven van ondernemers en bij te dragen aan hun succes.Paul is de ambitieuze grondlegger van het online Route ICR platform voor succesvol ondernemen. Daarnaast is hij auteur van het ondernemersboek ‘Succesvol groeien doe je zo!’. "Ik geloof in op het oog onbereikbare doelen stellen. Jezelf uitdagen, innoveren en voortdurend verbeteren. Ondersteund door een goed gestructureerde organisatie."Paul heeft tienduizenden vlieguren in het bedrijfsleven, met een achtergrond als ondernemer, coach, interim manager en voormalig register accountant. Met de focus altijd op het zo effectief en efficiënt mogelijk realiseren van uitdagende doelen: ofwel, succesvol door inControl te zijn, in het gehele proces van échte ambitie naar resultaat.Dit alles werkt alleen door vanuit een doelgerichte structuur te denken, plannen en te handelen. Binnen het MKB ontbrak kennis en ervaring op dit vlak en goed doordachte oplossingen waren niet beschikbaar. Daarom besloot Paul om dit zelf te creëren.In veel MKB bedrijven regeert 'de waan van de dag'. Met als gevolg dat ondernemers juist niet inControl zijn als het gaat over het bereiken van doelen. Laat staan uitdagende doelen. Daardoor realiseren zij ook hun échte ambitie niet. Erger nog, voor velen is die ambitie niet eens glashelder. En hoe kun je doelgericht werken, zonder een echt doel te hebben? Daarmee kan er logischerwijs ook geen balans tussen werk en privéleven zijn. En geen balans, betekent geen rust.Dus helpt de Route ICR webapp ondernemer én team, om inControl te zijn in het gehele proces van ambitie naar resultaat. Met de ICR "InControlRating" van je bedrijf als groeikompas. Heel overzichtelijk en handig om via 1 cijfer te weten hoe je bedrijf er voor staat. Zodat je weet of je vanuit dit vertrekpunt je doelen gaat halen en succesvol zult zijn. En valt de score tegen, dan weet je ook waar je aan moet werken om te verbeteren.Zo maak je stap voor stap werk van een betere balans in je leven, zit je lekker in je vel en heb je een positieve mindset! Ben je nieuwsgierig? Ook jij kunt 14 dagen kosteloos de Route ICR webapplicatie ervaren, zonder verplichtingen!
Reactie plaatsen