MKB governance is voor de meeste MKB bedrijven een ‘ver van mijn bed show’. Maatregelen van goed bestuur zijn met andere woorden (nog) geen onderdeel van de dagelijkse praktijk. Vooral explosieve groei en/of eisen van buitenaf, bijvoorbeeld van een externe financier, veranderen dit tot op heden. Met name om kans op en impact van risico’s beheersbaar te maken. Vreemd eigenlijk, want in de basis wil iedere ondernemer succesvol zijn en al zeker niet falen. Daarmee is MKB governance dus eigenlijk relevant voor iedere ondernemer: het gaat namelijk over het grip hebben op het realiseren van de ondernemersambitie. En daar komt nogal wat bij kijken. De komende tijd besteden wij daarom volop aandacht aan dit onontgonnen gebied in ondernemersland.
Vandaag deelt Route ICR het zesde artikel uit de reeks ‘Invulling MKB governance in de praktijk’
Van statisch naar dynamisch ondernemingsplan
Amsterdam, 22 september 2021 – Ondernemen is simpel. Maar het moeilijkste wat er is, is simpel ondernemen. Maar waarom dan? Laten we het daar de komende tijd eens over gaan hebben. En tevens kijken hoe dat probleem kan worden opgelost. Vandaag deelt Route ICR het zesde artikel uit de reeks ‘Invulling MKB governance in de praktijk’.
Je hebt inmiddels een glasheldere ondernemersambitie. Dan is het nu tijd voor het business model van je bedrijf. Want zonder kansrijk business model is doelgericht ondernemen haast onmogelijk. Je business model en de afgeleide doelen vanuit je ondernemersambitie vormen namelijk samen de noodzakelijke input voor je dynamisch ondernemingsplan. Vanuit ambitieuze doelen ga je, samen met je team, aan de slag met het dynamisch ondernemingsplan van je bedrijf.
Kansrijk business model
Het business model laat de absolute basis zien van hoe je bedrijf waarde creëert, waarde levert en waarde behoudt. Daarom is het zo belangrijk dat je inzichtelijk maakt met welk kansrijk business model je je ondernemersambitie gaat realiseren. Begin met omschrijven waarin jouw bedrijf zich onderscheidt in de markt: met andere woorden, waaraan ontleent jouw bedrijf haar bestaansrecht. Via de 9 elementen van het Business Model Canvas (BMC) begrijp je hoe dit werkt en leg je jouw business model op een overzichtelijke manier vast.
Ambitieuze doelen dagen je uit: denk groot
Denk groot en zorg dat je ambitieuze doelen stelt. Want die zijn nodig om beter te worden én innovatief te zijn. Deze doelen lijken op het eerste gezicht onhaalbaar, maar met de juiste aanpak kun je ze haalbaar máken! Liggen je doelen vast en zijn ze ‘SMART‘, dan maak je een plan waarmee je de doelen gaat behalen. Geen statisch businessplan zoals bijvoorbeeld de banken dat van je vragen. Maar een allesomvattend én dynamisch plan.
Dynamisch ondernemingsplan
Voor wie het nog niet duidelijk was, heeft Covid 19 nog maar eens bewezen dat je je plan te allen tijde moet kunnen aanpassen aan de wereld om je heen. Werk in je dynamisch ondernemingsplan daarom met kleine doelen voor de kortere termijn die bijdragen aan het hogere doel. Zo is het geheel beter te overzien, eenvoudiger bij te stellen én zo zie je voortgang. Dat is motiverend voor je team, het helpt om de juiste focus te houden én om doelgerichte keuzes te maken. Kiezen wat je wél doet maar ook wat je juist niet doet. Zo zie je dat je ook met je business model en dynamisch ondernemingsplan invulling geeft aan MKB governance in de praktijk.