Transparantie als succesfactor en marketinginstrument
19 november 2018 

Transparantie als succesfactor en marketinginstrument

Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR

Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.

Vandaag tip 6: “Zorg dat je dagelijks werkt aan het verbeteren van de gezamenlijke visie en aanpak, want daarmee versterk je de ontwikkeling van een goede teamintuïtie: uiteraard is het deelbaar maken van de gezamenlijke visie & aanpak noodzaak om deze te kunnen verbeteren.”

Maatschappelijke ontwikkelingen gaan steeds sneller. De verdergaande globalisering, de digitalisering en de daarmee samenhangende transparantie zijn hiervan toonaangevende voorbeelden. Dit vraagt om een andere manier van communiceren, want het heeft de klant én medewerker wijzer gemaakt en daarmee veeleisender. Van jouw bedrijf en van jou als leider wordt daardoor steeds meer verwacht.

Kennis en ervaring delen maakt mensen bewuster van de gevolgen van beslissingen die zij moeten nemen, zowel zakelijk als privé. Normaal gesproken leidt dit tot betere beslissingen en vergroot het de kans op succes. Dit geldt ook voor een team van mensen. En nog beter werkt het als mensen een actieve rol hebben bij de totstandkoming van visie en aanpak.

Steeds kleine aanpassingen i.p.v. veranderingsprocessen

Ondernemers moeten doorzien wat de roep om transparantie betekent voor de manier waarop zij zich profileren. De roep om transparantie wordt alleen nog maar groter. Daarmee is het langzaamaan een succesfactor en een echt marketinginstrument. 

Transparantie begint binnen de muren van het eigen bedrijf. Bewust werk maken van een gezamenlijke visie is de basis, want dat zorgt voor draagvlak binnen je team. Samen bouwen aan de nieuwe wereld. En het mooie is dat je niet zo maar afbreekt, wat je zélf bouwt.

Feitelijk stelt transparantie (potentiële) klanten in staat een helder beeld te vormen van de partij met wie zij in zee gaan. Maar ook medewerkers, leveranciers en andere partijen krijgen zo een beter beeld. En niet transparant zal daarbij steeds meer worden vertaald als niet betrouwbaar, met alle gevolgen van dien. Je kunt bijvoorbeeld niet aan goed gekwalificeerd personeel komen, omdat ze geen positief beeld over je hebben kunnen vormen.

Heel veel dingen lijken zo ontzettend logisch dat we haast vergeten dat we er toch echt bewust aandacht aan moeten besteden. Zo moet je als ondernemer je eigen beperkingen onderkennen en (durven) bouwen op de deskundigheid van de anderen.

Werken aan een gedeelde en gezamenlijke visie én het doorvertalen ervan naar alle processen is een dynamisch proces dat nooit stopt. En omdat je er altijd aan werkt, en steeds kleine aanpassingen doet, ervaar je geen veranderingsprocessen. Transparantie versterkt zo teamintuïtie en tegelijkertijd het imago van je bedrijf.

Vraag: Is transparantie al een succesfactor en marketinginstrument binnen jouw bedrijf?

Over de schrijver
Ondernemers steken hun nek uit en zijn ontzettend belangrijk voor onze economie. Helaas ontbreekt hierbij te vaak een goede balans tussen werk en privéleven. Precies dat zorgt ervoor dat Paul Joore zeer gedreven is om een positieve impact te hebben op het leven van ondernemers en bij te dragen aan hun succes. Paul is de ambitieuze grondlegger van het online Route ICR platform voor succesvol ondernemen. Daarnaast is hij auteur van het ondernemersboek ‘Succesvol groeien doe je zo!’. "Ik geloof in op het oog onbereikbare doelen stellen. Jezelf uitdagen, innoveren en voortdurend verbeteren. Ondersteund door een goed gestructureerde organisatie." Paul heeft tienduizenden vlieguren in het bedrijfsleven, met een achtergrond als ondernemer, coach, interim manager en voormalig register accountant. Met de focus altijd op het zo effectief en efficiënt mogelijk realiseren van uitdagende doelen: ofwel, succesvol door inControl te zijn, in het gehele proces van échte ambitie naar resultaat. Dit alles werkt alleen door vanuit een doelgerichte structuur te denken, plannen en te handelen. Binnen het MKB ontbrak kennis en ervaring op dit vlak en goed doordachte oplossingen waren niet beschikbaar. Daarom besloot Paul om dit zelf te creëren. In veel MKB bedrijven regeert 'de waan van de dag'. Met als gevolg dat ondernemers juist niet inControl zijn als het gaat over het bereiken van doelen. Laat staan uitdagende doelen. Daardoor realiseren zij ook hun échte ambitie niet. Erger nog, voor velen is die ambitie niet eens glashelder. En hoe kun je doelgericht werken, zonder een echt doel te hebben? Daarmee kan er logischerwijs ook geen balans tussen werk en privéleven zijn. En geen balans, betekent geen rust. Dus helpt de Route ICR webapp ondernemer én team, om inControl te zijn in het gehele proces van ambitie naar resultaat. Met de ICR "InControlRating" van je bedrijf als groeikompas. Heel overzichtelijk en handig om via 1 cijfer te weten hoe je bedrijf er voor staat. Zodat je weet of je vanuit dit vertrekpunt je doelen gaat halen en succesvol zult zijn. En valt de score tegen, dan weet je ook waar je aan moet werken om te verbeteren. Zo maak je stap voor stap werk van een betere balans in je leven, zit je lekker in je vel en heb je een positieve mindset! Ben je nieuwsgierig? Ook jij kunt 14 dagen kosteloos de Route ICR webapplicatie ervaren, zonder verplichtingen!
Reactie plaatsen