Transparantie als succesfactor en marketinginstrument
19 november 2018 

Transparantie als succesfactor en marketinginstrument

Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR

Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.

Vandaag tip 6: “Zorg dat je dagelijks werkt aan het verbeteren van de gezamenlijke visie en aanpak, want daarmee versterk je de ontwikkeling van een goede teamintuïtie: uiteraard is het deelbaar maken van de gezamenlijke visie & aanpak noodzaak om deze te kunnen verbeteren.”

Maatschappelijke ontwikkelingen gaan steeds sneller. De verdergaande globalisering, de digitalisering en de daarmee samenhangende transparantie zijn hiervan toonaangevende voorbeelden. Dit vraagt om een andere manier van communiceren, want het heeft de klant én medewerker wijzer gemaakt en daarmee veeleisender. Van jouw bedrijf en van jou als leider wordt daardoor steeds meer verwacht.

Kennis en ervaring delen maakt mensen bewuster van de gevolgen van beslissingen die zij moeten nemen, zowel zakelijk als privé. Normaal gesproken leidt dit tot betere beslissingen en vergroot het de kans op succes. Dit geldt ook voor een team van mensen. En nog beter werkt het als mensen een actieve rol hebben bij de totstandkoming van visie en aanpak.

Steeds kleine aanpassingen i.p.v. veranderingsprocessen

Ondernemers moeten doorzien wat de roep om transparantie betekent voor de manier waarop zij zich profileren. De roep om transparantie wordt alleen nog maar groter. Daarmee is het langzaamaan een succesfactor en een echt marketinginstrument. 

Transparantie begint binnen de muren van het eigen bedrijf. Bewust werk maken van een gezamenlijke visie is de basis, want dat zorgt voor draagvlak binnen je team. Samen bouwen aan de nieuwe wereld. En het mooie is dat je niet zo maar afbreekt, wat je zélf bouwt.

Feitelijk stelt transparantie (potentiële) klanten in staat een helder beeld te vormen van de partij met wie zij in zee gaan. Maar ook medewerkers, leveranciers en andere partijen krijgen zo een beter beeld. En niet transparant zal daarbij steeds meer worden vertaald als niet betrouwbaar, met alle gevolgen van dien. Je kunt bijvoorbeeld niet aan goed gekwalificeerd personeel komen, omdat ze geen positief beeld over je hebben kunnen vormen.

Heel veel dingen lijken zo ontzettend logisch dat we haast vergeten dat we er toch echt bewust aandacht aan moeten besteden. Zo moet je als ondernemer je eigen beperkingen onderkennen en (durven) bouwen op de deskundigheid van de anderen.

Werken aan een gedeelde en gezamenlijke visie én het doorvertalen ervan naar alle processen is een dynamisch proces dat nooit stopt. En omdat je er altijd aan werkt, en steeds kleine aanpassingen doet, ervaar je geen veranderingsprocessen. Transparantie versterkt zo teamintuïtie en tegelijkertijd het imago van je bedrijf.

Vraag: Is transparantie al een succesfactor en marketinginstrument binnen jouw bedrijf?

Over de schrijver
As a highly experienced business coach and finance expert, Paul is currently primarily active as a software entrepreneur. Entrepreneurs take risks and are incredibly important to our economy. Unfortunately, a good work-life balance is often lacking. This is exactly why Paul is driven to have a positive impact on the lives of entrepreneurs and contribute to their succes. Paul is founder of ICR Online Business Software and also the author of the entrepreneurial book 'Unlock Your Path to Sustainable Growth!'. "My passion is making seemingly unattainable goals achievable, with a well-thought-out structure and organization. Not just for myself, but especially for others. The thrill of accomplishing the impossible is priceless!" Paul has tens of thousands of hours of experience in the business world, with a background as an entrepreneur, business coach, interim manager, and even as a former chartered accountant at the start of his professional career.. His focus has always been on effectively and efficiently achieving challenging goals: in other words, being successful by being in control throughout the process from real ambition to results. All of this only works by thinking, planning, and acting from a goal-oriented structure. Knowledge and experience in this area were lacking within the SME sector, and well-thought-out solutions were not available. That's why Paul decided to create this himself. In many SME companies, the 'delusion of the day' reigns. As a result, entrepreneurs are not in Control when it comes to achieving goals. Let alone challenging goals. As a result, they do not realize their real ambition. Worse still, for many, that ambition is not even crystal clear. And how can you work goal-oriented without having a real goal? Logically, there can be no balance between work and private life. And no balance means no peace. So the ICR software helps entrepreneurs and teams to be in Control in the entire process from ambition to result. With the ICR "InControlRating" of your company as a growth compass. Very clear and handy to know how your company is doing via 1 number. So that you know whether you will achieve your goals and be successful from this starting point. And if the score is disappointing, then you also know what you need to work on to improve. The ICR approach does not work like a magic wand, but is an all-encompassing management methodology. With the right implementation you achieve unprecedented results. And so you work step by step on a better balance in your life, you feel good about yourself and you have a positive mindset!
Reactie plaatsen