Teamintuïtie is de sleutel tot hoge bedrijfsgroei
Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR
Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.
Vandaag tip 1: “Je kunt alleen een hoge bedrijfsgroei realiseren door de inzet van personeel: teamintuïtie onderscheidt hierbij de top van middelmaat en daar moet voortdurend aan worden gewerkt.”
Recente onderzoeken laten zien dat een grote groep ondernemers niet of nauwelijks groeit met hun bedrijf. Omdat zij onvoldoende ambitieuze doelen durven te stellen. Blijkbaar is één van de redenen hiervoor dat zij angstig zijn om (meer) personeel in te zetten. Dat is jammer natuurlijk, want hoe ga je dan die ondernemersdromen werkelijkheid laten worden.
Immers, als je weet dat teamintuïtie de top onderscheidt van middelmaat én dat je hoge bedrijfsgroei alleen kunt realiseren door de inzet van personeel….dan trek je onmiddellijk de conclusie dat teamintuïtie de sleutel is tot hoge bedrijfsgroei. Het goede nieuws is dat je teamintuïtie kunt ontwikkelen, maar dan moet je wel bereid zijn om daar altijd aan te werken.
Wie niet kiest, verliest …
Maar hoe pak je dat dan aan? De waan van de dag regeert bij de meeste bedrijven en onwetendheid is alom aanwezig als het gaat over dit soort onderwerpen.
En als deze onwetendheid zelfs tot angsten leidt, dan begrijpen wij heel goed dat je voorzichtig bent als ondernemer en geen écht ambitieuze doelen durft te stellen. Want hoe zou je die doelen ooit kunnen waarmaken als je voortdurend angstig bent om (meer) personeel in te zetten? Maar gelukkig is er toch echt een oplossing.
We gaan er gemakshalve vanuit dat je voldoet aan de minimumeisen die de kans op succesvol ondernemerschap vergroten (zie ook 1.1 van Succesvol groeien doe je zo!). Dan is het aansluitend een goed begin om eerst zélf heel goed te weten waar je staat én richting te geven aan waar je heen wilt met je bedrijf. Je speelveld afbakenen en zorgen voor focus dus. Want als je dit voor jezelf niet eens duidelijk hebt, hoe kun je dan de koers bepalen en vasthouden? En dan is het ook meer dan logisch dat je (toekomstig) personeel al helemaal niet weet wat er van hen wordt verwacht….
Deze stap vraagt om visie én om lef. Met name omdat je hiermee op voorhand keuzes maakt van waar je WEL actief mee aan de slag gaat en dus ook waar je NIET actief mee aan de slag gaat. En dat is toch echt de enige manier om focus te creëren in je bedrijfsvoering. Want wie niet kiest, verliest!
Zorg er dus voor dat je het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie heel goed kent.
Vraag: Hoe ambitieus zijn de doelen die jij stelt met je bedrijf?