Zaai vertrouwen, oogst vertrouwen

Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR

Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.

Vandaag tip 2: “Een team is meer dan de som der delen en wederzijds vertrouwen staat aan de basis van samenwerking: als anderen op jou kunnen rekenen en jij op hen groeit het wederzijdse vertrouwen”

Als je succesvol wilt groeien met je bedrijf, moet de nadruk in de uitvoering liggen op een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. Met teamintuïtie bereik je dat. En om teamintuïtie te ontwikkelen is vertrouwen onmisbaar. De basis voor vertrouwen ligt in het scheppen van wederzijdse verwachtingen en het op basis daarvan inrichten van de organisatie. Daarmee zeggen we eigenlijk dat vertrouwen een leiderschap risico is. Met andere woorden indien ik als medewerker geen vertrouwen heb in mijn leider, dat is de ondernemer, dan gaat dat ten koste van de prestaties van ons bedrijf.

Aandacht hebben voor vertrouwen is daarom een belangrijke voorwaarde om succesvolle relaties te hebben en behouden. Maar hoe werk je aan vertrouwen? Wijkt de aanpak in je privé omgeving af van hoe je dit in je zakelijke omgeving zou moeten aanpakken? En is vertrouwen gebaseerd op intenties of op daadwerkelijk handelen?

Wederzijds vertrouwen afhankelijk van cultuur

We weten allemaal, dat vertrouwen onder andere is gebaseerd op waarnemingen. En aangezien een uiting van de één leidt tot een waarneming bij de ander, betekent dit dat uitingen het vertrouwen beïnvloeden. Want als mens nemen we uitingen waar en die kunnen positief of negatief zijn. Bewust omgaan met het effect dat een uiting heeft op het vertrouwen kan en zal dus zeker vruchten afwerpen.

We kunnen deze lijn doortrekken naar de wijze waarop de interne organisatie is ingericht. Maar ook naar de wijze waarop de interne organisatie omgaat met vraagstukken. Dan bevinden we ons dus in de omgeving waar de uitingen vandaan komen. En hebben we de wijze waarop we de organisatie inrichten niet zelf in de hand? Hebben we bovendien niet veel invloed op de cultuur in ons bedrijf?

Zo zien we, dat we eigenlijk zelf het stuur in handen hebben om bewust te werken aan het door het team (de medewerkers), de klanten en de leveranciers gepercipieerde vertrouwen. Daarmee is het ook duidelijk, dat het kweken van vertrouwen niet enkel zit in het correct opleveren van de eindproducten, maar juist ook in de weg ernaartoe. Het heeft dus doorlopend aandacht nodig.

Zorg daarom dat de gehele procesgang in je bedrijf is ingericht op het afgeven van positieve signalen: alles in één keer goed doen dus! De kans dat dán het vertrouwen wordt geschaad wordt daarmee beperkt. Wederzijds vertrouwen staat aan de basis van samenwerking. Als anderen op jou kunnen rekenen en jij op hen groeit het wederzijdse vertrouwen. En dat is de basis om teamintuïtie te ontwikkelen. Het versterkt daarnaast ook het werkplezier en dat willen we toch allemaal!

Vraag: Hoe sterk is het wederzijds vertrouwen binnen jouw bedrijf?