Overzicht en inzicht als basis om te sturen
Ongetwijfeld lig je als ondernemer wel eens wakker en weet je niet waar je moet beginnen om tot een oplossing te komen. Je staat er alleen voor en mocht je al weten waar te beginnen, hoe weet je dan dat je voldoende hebt gedaan? Want wanneer is je bedrijf eigenlijk (organisatorisch) op orde?
Om onverklaarbare redenen, slaan we te vaak de basis over. In dit geval hebben we het over de noodzaak van overzicht. Want als je een situatie niet kunt overzien, neem je geen goede besluiten en heb je geen grip. Erger nog, zonder grip ga je niet groeien.
Ook jij stelt je jezelf waarschijnlijk regelmatig vragen als: Hoe onderscheidt mijn bedrijf zich eigenlijk in de markt? Hoe ontwikkelt de omgeving van ons bedrijf zich? Hoe zit het met de financiering, op korte en langere termijn? Richten we ons wel op de juiste klanten? Hebben we de juiste mensen in dienst en is onze ICT omgeving wel toekomstbestendig? Gebruiken we wel de juiste rapportages om op te kunnen sturen? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
In veel gevallen zit deze informatie echter ongeorganiseerd in je hoofd en dat zorgt meestal voor een onscherp en onvolledig beeld van de werkelijkheid. En dat terwijl we allemaal weten hoe belangrijk het is om overzicht te hebben wanneer je goede beslissingen wilt nemen. Want steek jij zomaar een druk kruispunt over terwijl je een blinddoek voor hebt?
Vraag voor nu is hoe we zorgen voor (totaal-) overzicht binnen onze bedrijven. Voordat we antwoord geven op deze vraag, maken we even een kort uitstapje.
Comfortabel gevoel ten aanzien van de te bereiken doelen
Wereldwijd zijn beursgenoteerde bedrijven namelijk al jaren verplicht om aan te tonen dat zij overzicht en grip hebben. Met name om investeerders en beleggers een comfortabel gevoel te geven dat deze bedrijven goed bestuurd worden en inControl zijn. Als ondernemer wil je ongetwijfeld hetzelfde comfortabel gevoel hebben, want jij bent immers bestuurder en investeerder in één persoon.
Voor de gemiddelde MKB-er is het wereldwijd door beursgenoteerde bedrijven toegepaste COSO echter veel te complex en uitgebreid. Om toch een oplossing te bieden voor het MKB heeft ICR haar online tooling gebaseerd op het professionele fundament van COSO. Maar belangrijker nog is dat de tooling via de ICR Groeicirkels erg eenvoudig en toegankelijk is van opzet.
De informatie die ongeorganiseerd in het hoofd van de ondernemer zit belandt hierdoor in een overzichtelijk geheel en dat zorgt voor een scherp en volledig beeld van de werkelijkheid. De wijze waarop je invulling geeft aan de ICR Groeicirkels leg je namelijk vast in je eigen beveiligde ‘Route ICR’ omgeving. Via het dashboard is de inrichting en het niveau van je eigen bedrijf overzichtelijk, altijd beschikbaar, gemakkelijk te onderhouden en bijvoorbeeld ook in een pdf rapport te downloaden.
Voor jou als ondernemer is het hierdoor eenvoudig om 24/7 de vinger op de zere plek te leggen en op resultaat gerichte besluiten te nemen.
Werk maken van verbeteracties voor jouw bedrijf doe in je eigen tempo. Dit kan zelfs zonder – dure – adviseur, want met het houvast en de ondersteuning van onze webapplicatie kun je meer zelf dan je dacht. Dus via de ICR Groeicirkels heb je overzicht, is ondernemen leuker én heb je Grip op Groei.