Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR
Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.
Vandaag tip 3: “Een team komt pas in beweging als visie & draagvlak samengaan: de kracht van herhaling zorgt dat mensen de visie écht door krijgen, dat zij zich de visie eigen maken en dan ontstaat er draagvlak”.
Vanuit de visie leiden we af welke strategie we gaan volgen om onze doelen te realiseren. Zonder visie is een bedrijf dus volkomen stuurloos. Kom jij in beweging als je niet eens weet waarheen? Het is vrijwel zeker dat er in een bedrijf zonder visie, veel tijd, energie en geld wordt verspild.
Toch onderschatten veel ondernemers het ontwikkelen van een visie. Vreemd, want voor een ondernemer vertelt deze juist wat zijn kijk is op het lange termijn perspectief van zijn bedrijf. Tegelijkertijd blijken hieruit ook de uitgangspunten van waaruit zijn bedrijf opereert.
Door onze visie te geven maken we dus duidelijk waar we heen willen. Zo streeft Philips ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Het doel hierbij is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Een krachtige visie ontwikkel je vooral in wisselwerking met de mensen om je heen waar je veel vertrouwen in hebt. Door jouw visie te delen als een verhaal, gaat het ook bij andere mensen leven. En zo gauw die anderen jouw verhaal gaan herhalen, dan groeit ook het draagvlak. En dat is precies wat je wilt bereiken. Want alleen als visie en draagvlak samengaan, krijg je een team in beweging.
Leiderschap begint met een glasheldere ondernemersambitie
Van een ondernemer mag je verwachten dat hij als leider zorgt voor een visie. Zeker als je weet dat leiderschap pas effectief is als je medewerkers anticiperen op de bedoelingen van de leider én er ook nog eens naar handelen. De manier van denken en handelen moet daarom zoveel mogelijk plaatsvinden vanuit dezelfde visie. Een gezamenlijke visie is daarom ook een onmisbare stap op weg naar doelgerichte focus in je bedrijf.
In de praktijk zetten sommige ondernemers nog wel een visie op papier. Maar vervolgens gebeurt er niets. En dan is het verspilde energie! Want een goede visie moet groeien en die zet je dus niet even tussendoor op papier. Het is de bedoeling dat je als team samenwerkt aan een visie en aanpak in een doorlopend proces. Een visie moet leven! De aandacht ervoor zorgt dat de teamleden zich de visie eigen maken en ernaar handelen.
Een gezamenlijke gedragen visie is de twee-eenheid die ervoor zorgt dat teamleden in beweging komen en op dezelfde manier vooruitdenken in de te volgen aanpak. Zo is iedereen op elk moment in opperste staat om het ‘estafettestokje van de verantwoordelijkheid’ over te nemen. Vertaal je dit door naar een heel bedrijf, dan ontstaat er een enorme tijdwinst én voorsprong op je concurrentie!
Vraag: hoe levendig is de visie van jouw bedrijf?