Overschat jij jezelf of ben je zelfkritisch?

Hoe creëer je strategisch en operationeel dezelfde focus?

In het Financieel Dagblad van 4 september j.l. verscheen het artikel ‘ Industrie laat geld liggen doordat management zichzelf overschat’.

Blijkbaar kan er binnen een substantiële groep bedrijven pas verbetering optreden als zij onder ogen zien dat hun management niet altijd op orde is. Vooralsnog is er dus sprake van zelfoverschatting. Want waar wordt gedacht dat er goed wordt gepresteerd is er in de praktijk veelal sprake van een zesjescultuur binnen Nederlandse bedrijven.

Volgens het artikel doen de bedrijven het in Nederland vooral slecht op het gebied van doelen stellen. De doelen zijn niet scherp genoeg én zijn vaak niet realistisch. Hoewel ook wij deze ervaring delen, zien wij ook dat ondernemers en management vaak onwetend zijn over hoe en waarom je strategisch en operationeel dezelfde focus creëert.

Dan komt daar ook nog eens bij dat het maken van de vertaalslag tussen de visie en de strategische doelstellingen enerzijds en de targets voor de dagelijkse business anderzijds tot problemen leidt. Hierdoor ontbreekt er vaak een brug tussen ‘directiekamer’ en ‘werkvloer’ met een achterblijvende omzet in combinatie met onnodig hoge kosten als ongewenst gevolg.

Met een beetje hulp kun je meer zélf dan je denkt

Onwetendheid mag geen excuus zijn om hier geen of onvoldoende aandacht aan te besteden! En heel moeilijk hoeft het overigens ook weer niet te zijn. Met een beetje hulp kun je namelijk meer zélf dan je denkt.

In de basis begint het met bewustwording én ambitie. Top down, dus vanuit de directie en het management bezien, gaat het over het managen van wat zij verwachten van de overige medewerkers. En bottom up, dus vanuit de overige medewerkers bezien, gaat het over het proactief meedenken aan wat er van hen verwacht mag worden. Samen optrekken in dit verhaal is dus de oplossing om te zorgen dat er vanuit alle onderdelen en lagen in het bedrijf volop commitment is om de visie werkelijkheid te laten worden.

Het gaat dan over bewuster ondernemen en daarbij geldt als uitgangspunt ‘beter voorkomen dan genezen’. Je moet dit namelijk als doorlopend punt van aandacht integreren in de processen binnen je organisatie. En voor een optimale werking moet je echt zorgen dat je organisatie in de volle breedte goed is ingericht. En wees gerust, dat hoeft echt niet allemaal in een keer. Doe dat vooral stapje voor stapje, maar ben wél zelfkritisch en leg de lat steeds een beetje hoger. Want er is geen groei mogelijk zonder ambitie en zonder discipline!