Haal het maximale uit je medewerkers
Ondernemen kan soms heel eenzaam zijn
Ongetwijfeld lig je als ondernemer wel eens wakker en weet je niet waar je moet beginnen om tot een oplossing te komen. Je staat er alleen voor en mocht je al weten waar te beginnen, hoe weet je dan dat je voldoende hebt gedaan?
Misschien is het goed om eens stil te staan bij wat jij eigenlijk van jezelf verwacht. Want het goed managen van verwachtingen begint bij jezelf. En daarna maak je duidelijk wat je eigenlijk verwacht van het team van medewerkers in je bedrijf? Te vaak is het namelijk zo dat verwachtingen impliciet zijn. En dat je verwacht dat iemand zijn best doet is dan echt onvoldoende. Want als jij niet helder hebt wat je precies verwacht, hoe kunnen je medewerkers dan voldoen aan je verwachtingen? En zonder dat bestaat er geen teamintuïtie, terwijl dat de sleutel is tot hoge bedrijfsgroei.
Vertrouwen als basis voor teamintuïtie
Om teamintuïtie te ontwikkelen is vertrouwen onmisbaar. De basis voor vertrouwen ligt in het scheppen van wederzijdse verwachtingen en het op basis daarvan inrichten van de organisatie. Daarmee zeggen we eigenlijk dat vertrouwen een leiderschap risico is. Met andere woorden in dien ik als medewerker geen vertrouwen heb in mijn leider, dat is de ondernemer, dan gaat dat ten koste van de prestaties van ons bedrijf. Als ondernemer hebben we de wijze waarop we de organisatie inrichten volledig zelf in de hand. Bovendien hebben we veel invloed op de cultuur in ons bedrijf.
Zo zien we, dat we eigenlijk zelf het stuur in handen hebben om bewust te werken aan het door het team (de medewerkers), de klanten en de leveranciers gepercipieerde vertrouwen. Daarmee is het ook duidelijk, dat het kweken van vertrouwen niet enkel zit in het correct opleveren van de eindproducten, maar juist ook in de weg ernaartoe. Het heeft dus doorlopend aandacht nodig.
Om teamintuïtie te ontwikkelen is vertrouwen onmisbaar.
Spreek daarom je verwachtingen uit naar je team van medewerkers en laat hen uitblinken. Succes of falen wordt namelijk afgemeten aan de verwachtingen die eerder zijn gewekt. Niets is zo belangrijk als het helder en expliciet overbrengen van deze verwachtingen. Want wat niet zichtbaar is, krijgt geen aandacht.
Zoals gezegd ligt de basis voor vertrouwen in het scheppen van wederzijdse verwachtingen. Wederzijds vertrouwen staat vervolgens aan de basis van samenwerking. Want als anderen op jou kunnen rekenen en jij op hen groeit het wederzijdse vertrouwen. En dat is de basis om teamintuïtie te ontwikkelen. Het versterkt daarnaast ook het werkplezier en dat willen we toch allemaal?!