Een levende aanpak houdt je team scherp
Deze blog is onderdeel van de 9 groeiprincipes van Route ICR
Wekelijks besteden we in onze blog aandacht aan de 9 tips die de teamintuïtie in jouw bedrijf versterken.
Vandaag tip 8: “Al het voorgaande komt samen in de organisatorische inrichting van je bedrijf: maak deze zichtbaar en deelbaar om te zorgen dat het team hier dagelijks actief mee aan de slag kan. Want wat zichtbaar is, krijgt aandacht. En wat aandacht krijgt groeit.”
Hoe zou het zijn wanneer al je teamgenoten dag in dag uit, dolenthousiast de visie & missie van je bedrijf omzetten in resultaatgericht gedrag?
Begin er eens mee om te zorgen dat je aanpak, of beter gezegd je organisatorische inrichting op papier staat. Dan is deze in ieder geval zichtbaar en deelbaar met je teamgenoten. Een welkom houvast om een gezamenlijke visie en aanpak te vormen én daarmee een goede basis om tot teamintuïtie te komen. Twee termen zijn bepalend voor de organisatorische inrichting van je bedrijf (je aanpak), namelijk kwaliteit en structuur.
Maar welke relatie hebben kwaliteit en structuur eigenlijk? Structuur is een hulpmiddel om het succes op een beheersbare manier na te streven en te bereiken. Met andere woorden structuur ondersteunt het proces om te komen van ambities en intenties tot gewenst gedrag en nagestreefd succes. Daarmee vormt structuur een belangrijk hulpmiddel om steeds de gewenste minimum kwaliteitseisen te bereiken.
Stel vast wat de ondergrens is die je stelt aan wanneer iets goed is
Kwaliteit is dan ook veel meer dan een kreet. Bij kwaliteit denken ondernemers al snel aan ISO en aan door procedures gedreven activiteiten. Volgens het woordenboek is de betekenis van kwaliteit, de mate waarin iets goed is. Dus daar draait het om, hoe goed is jouw bedrijf eigenlijk? En kun je succesvol zijn wanneer de kwaliteit van je product of dienst te wensen over laat? Wat je klanten als kwaliteit ervaren komt één op één voort uit de kwaliteit van je bedrijfsvoering Wat is eigenlijk de invloed van je managementvaardigheden op de kwaliteit van je bedrijfsvoering? Wanneer is iets eigenlijk 100% kwaliteit?
Je zult vast moeten stellen wat de ondergrens is die je stelt aan wanneer iets goed is. Dit doe je onder andere voor je eindproducten, voor de diensten die je levert, maar ook voor de organisatorische inrichting van je bedrijf. Vervolgens moeten deze minimum kwaliteitseisen door de aderen van alle teamleden stromen. Want zijn de verwachtingen onvoldoende duidelijk, dan is er al gauw verlies van tijd, energie en geld. Teamleden zijn dan immers niet of onvoldoende in staat om de gewenste richting te volgen. Gevolg is, dat het realiseren van de visie al snel gevaar loopt.
Je moet borgen, dat bij alles wat er gebeurt in je bedrijf de minimumeisen de ondergrens zijn van de prestaties. Als dat punt is bereikt kun je als ondernemer zeggen, dat je je zaakjes op orde hebt. Met andere woorden, dat je grip hebt op je bedrijf. De professionele term hiervoor is dat je inControl bent en zo leid je het groeiproces van je bedrijf in goede banen.
Vraag: Heb jij het groeiproces van jouw bedrijf in de grip?